31 januari 2012

Söka jobb

Varje kväll sitter jag en stund framför datorn. Jag sitter ju här lite då och då under dagen, men just på kvällen är det mer eller mindre schemalagt. Från och med april ska David vara hemma med Patrik, och för att det ska funka behöver jag ha ett jobb då. Så varje kväll sitter jag här och fyller i några spontanansökningar och letar runt på olika företag som kan tänkas anställa en halvutbildad trädgårdsmästare utan körkort och kassavana. I ansökan efter ansökan försöker jag förklara varför just jag är så bra att de inte skulle klara sig utan mig, när det i själva verket är jag som inte klarar mig utan ett jobb. Man kan ju fråga sig varför jag sitter här utan jobb om jag i själva verket vore så bra som jag försöker ge sken av. Å andra sidan är det inte helt ovanligt att man försöker sig på en ny karriär efter föräldraledigheten. Och nu ska vi försöka se positivt på tillvaron.
Det blir ju bara en aning tjatigt att fylla i samma uppgifter om var jag jobbat med vad och vilka utbildningar jag gått och varför just jag skulle passa så bra i skoaffär/mataffär/som trädgårdssäljare eller vad det nu är för jobb jag söker.
Tänk om man kunde få jobb som stickande kakätare. Den risken är inte så stor va? Äh, huvudsaken är att jag får nåt där jag trivs någorlunda och får en skälig lön. Inte telefonförsäljning med andra ord... Det har jag provat, och halvvägs in i den 10 dagar långa provanställningen lämnade jag ut numret till NIX telefonregister oftare än jag lyckades sälja...


2 kommentarer:

  1. Åh vad roligt att läsa dina nya blogginlägg, Anna! Snygg blogg ö.h.t. Grafiskt, menar jag. Jag tycker det låter urbra med jobb som "stickande kakätare"! För min del skulle det väl vara läsande eller kanske kattklappande kakätare...Kramar till alla fyra.
    Anna, alla möjliga sorters moster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju nått upp till "läsande"-biten i alla fall. :) Jo, jag saknade den här vardagsdokumentationen, så det blev en ny blogg. Kram från oss

      Radera