21 februari 2012

Fem små saker

Jag brukar försöka tänka lite miljömedvetet i vardagen. Det finns så mycket små saker man kan göra som ändå gör lite skillnad - i alla fall om fler än jag gör liknande val. Man behöver ju inte lägga om hela sitt liv, bara göra ett par små medvetna val när man ställs inför dem.

Jag brukar

  • Köpa ekologiska, rättvisemärkta och/ eller lokalproducerade varor när jag har möjlighet. Kaffe och bananer är sådant som jag uteslutande köper ekologiskt. Det används enorma mängder gift i odlingarna. Tyvärr tycker jag att utbudet av ekologiskt te inte är så stort som jag skulle önska, för även där används mycket gift. Tepåsar är inte nån favorit, ofta är det för parfymerat, eller så är det väldigt låg kvallitet på teet. Men Kung Markattas gröna te är riktigt gott. Ekologiskt och rättvisemärkt dessutom.
  • Handla mycket second hand. Kläder, porslin, inredningsdetaljer, böcker... En aning mindre efterfrågan på nyprodcerade varor blir det ju i alla fall. Sen handlar jag gärna på ställen där pengarna går till bättre behövande dessutom.
  • Sopsortera. I vårt soprum finns behållare för olika förpackningar, så det är liksom ganska självklart att vi sorterar redan från början.
  • Äta frukt och grönt efter säsong. Gurkor och tomater är mycket godare (och billigare) på sommaren. Ju mer nyplockade de är, desto mer smakar de. Det säger sig själv att spanska tomater inte smakar lika bra som svenska när de rest tio gånger så långt. Kylförvaring får dem dessutom att tappa smak och få konstig konsistens.
  • Äta mer vegetariskt. Det börjar bli uttjatat, men köttindustrin är inte så bra för klimatet. Fast jag tycker att betande kor är viktigt för den biologiska mångfalden (kossor, hästar och får betar på helt olika sätt, så säg inte att man ska byta ut alla kossor mot får så löser man problemet...) och de har en viktig roll i vår kulturhistoria. Däremot tycker jag inte om de stora köttfabrikerna. Många vet inte vad man ska äta om man inte ska äta kött, men det finns massor av okomplicerad mat som inte innehåller kött. Om man byter ut ett eller ett par mål i veckan mot vegetariska så behöver man inte bli jätteduktig på att proppa i sig baljväxter och sojabiffar. Raggmunk, omelett med t ex svampstuvning eller tomatsoppa är några av mina favoriter. Eller varför inte en paj? Jättebra om man har grönsaker som börjar vissna, så slipper man slänga mat i onödan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar