21 februari 2012

Med vårljuset kommer längtan

Vilken skillnad det är ute nu. Jag var ute och gick idag och njöt av solen. Det börjar kännas som vår i luften nu, även om det ännu inte är så varmt att jag vill gå utan mössan några längre stunder.
När vårljuset kommer så börjar jag också drömma mig bort. Det gör jag ganska ofta. Visserligen trivs jag rätt bra med livet i stort, men usch vad jag är trött på att bo i lägenhet nu. Den här tiden på året brukar jag bläddra i inredningstidningar och titta efter detaljer jag tycker om. För att inreda ett helt hus i en stil, det är inte min grej. Visst skulle jag tycka det var underbart om man skulle kunna undvika de här lådlika bokhyllorna från IKEA, men nu har vi såna, och så länge de håller ihop så kommer vi nog att behålla dem. Men man behöver ju inte behålla ursprungsformen på dem för det... Jag har hittat en ny favoritsida. IKEA hackers.  Där kan man se hur andra gjort om sina IKEA-möbler. Ibland är de bara målade, ibland är de omgjorda till något helt annat. En del saker tycker jag om, andra är helt gräsliga. Men det är kul att se kreativitet, och hur olika man tänker när man ser en Billy-hylla... Lite färg, tapetsera bakstycket och kanske en snygg list så har man en helt ny möbel.

Bläddrat mycket i Allt i hemmet den senaste tiden. Tycker den är på lite lagom nivå, det är inte bara superstrama hem inredda helt i vitt med någon röd kudde i ett hörn. Några gamla nummer och ett par nya. Jag märker att jag dras till rustika detaljer nu. Helst äldre saker med en historia. Nyproducerade möbler med fejkad patina har jag svårt för. Det ser liksom inte äkta ut. Hellre en loppisfyndad byrå som man målat om i så fall. Och alla lapptäcken. Märker att jag kanske var lite trendigare än jag tänkt mig med mina lapp-projekt. Jaja. Jag gör det för att jag tycker om det, inte för att jag läst det i nån tidning. Däremot kanske jag hittat ett par idéer som jag tänker låna...

Nä, ett stort och fint kök vill jag ha. Med mycket bänkytor och plats i skåp och på hyllor. Kanske en tallrikshylla till och med? I slutet av förra veckan hittade jag jättefina gamla tallrikar som det nästan är synd att gömma i ett skåp när de inte används. Tanken är att våra trista, helvita tallrikar ska bytas ut och skänkas bort. 
Mer öppna hyllor vill jag ha. Skafferiet på väggen istälet för undanstuvat i ett skåp. Om vi inte har turen att bo i ett hus med stort walk in-skafferi. Eller vad säger man om såna skafferier egentligen? Ett skafferi-rum helt enkelt. Men fina burkar och hyllremsor.


Min mamma må ha en opraktiskt liten diskho, och ingen diskmaskin, men jag är lite kär i alla skåpluckor. Och högt i tak har hon också.

Just köket är jag verkligen less på. Fast det är ju lite finare i våra skåp nu när jag lagt in hyllpapper. Det tog ju bara några år innan det blev av. Alla skåp är omålade på insidan, och obehandlad masonit är ju inte något jättespännande material att mötas av när man öppnar luckorna. Nu saknas bara fina hyllremsor.


Jag håller på att fäscha upp köket så gott det går utan att göra några jättegrejer som att tapetsera om eller måla om skåpluckorna. Men flytta om lite, lägga in hyllpapper och förhoppningsvis klä extrabordet jag har kaffebryggare och sånt på med vaxduk. Ytan på bordet är jätteful, så det skulle göra rätt mycket om man gömde den. Att måla om är ingen idé. Det är ett IKEA-skrivbord som inte alls är tänkt att man ska ha i köket egentligen. Men det är en tillfällig lösning. Så länge vi bor kvar här. Och det ger oss ju lite extra yta.
När jag städade ut skafferiet och flyttade om där märkte jag att det fanns plats för köksassistenten, så nu bor den där bland pasta och frukostflingor. Jätteskönt att få bänken där den stått ledig. Förut har jag ju bakat bröd en gång i veckan, men just nu så har vi dragit ner på mjukt bröd, så då används den inte så ofta. Då kan den lika gärna stå där i sitt nya garage med grönrutigt golv tills jag behöver den. Troligen ska jag väl baka bullar till Patriks födelsedag i alla fall, så då kommer den väl fram en stund igen.

1 kommentar:

  1. Just ett stort kök med massor av arbetsyta, det är drömmen det. Varför inte en köksö där man kan samlas och jobba ihop. Ibland tänker jag riva ut väggen till tvättstugan och ha kök där också och flytta tvättstugan. Men då säger pengarna stopp och så är vi ju bara två och vi får ju plats, men drömma det gör jag ändå. :)

    SvaraRadera