23 februari 2012

Vårljus

Det är riktigt vårljus ute idag. Då är det extra svårt att fota fönster, i alla fall när solen ligger på från det hållet.


Den här krukan hittade jag i snön utanför det stora secondhand stället Strömsbacka här i Sala. Tror det egentligen priset var ett par kronor, men jag köpte fler grejer och eftersom de ofta prutar lite för att jämna av priset lite så fick jag den gratis. Tung är den, och eftesom den legat ute i snön har den blivit lite snyggt, naturligt sliten. En härlig kombination av en klumpig kruka och skirt, sirligt mönster.


Till sommaren vill jag ha en ljusrosa pelargon, gärna en Mårbacka, i den men just nu får min Westerlund bo där. Det är sticklingar jag fick av en kompis som jobbade i Enköping förra sommaren. De är tagna utanför den berömda doktor Westerlunds hus, så det är inte vilken blomma som helst. Min kompis skulle alltså beskära plantan i jobbet, sticklingarna är inte stulna. Fast det skulle i och för sig vara mycket möjligt när det gäller henne. En riktig kleptoman när det gäller frön och sticklingar. Fast inte från ställen som säljer blommor så klart.

2 kommentarer:

  1. Fin kruka, fina vårbilder och alldeles underbart fin Patrik! Fin Westerlund också! Kanske man kunde få nypa en stickling av den vid tillfälle? Min gillade inte att vi var bortresta, men det hör liksom till att ha en sån i sovrummet. Din kommer ju också från det verkliga ursprunget!

    Svärmorskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ska det gå att fixa sticklingar! Den börjar växa till sig riktigt fint nu, så det börjar bli dags att toppa den. Ska spara sticklingar till dig då.
      Jo, det är lite kul att kunna säga att man har just Westerlunds Weterlund.

      Radera