06 mars 2012

Att känna sig bra

Idag kommer det att bli en bra dag. Jag känner det på mig. Solen skiner, men nån värme är det inte att tala om. Frosten glimmar i gräset och på trottoaren går människor med sjalar virade många varv runt halsen. Så där som det ska vara i början av mars. Visst längtar jag ordentligt efter våren nu. Blåsippor och tussilago i dikena, fågelsång och den första glassen. Men samtidigt är det rätt skönt att få vänta lite, att det inte helt plötsligt är full vårvärme ute. Förr eller senare blir det ju varmt ute, det är inget jag kan påverka.
Den här dagen ska få rulla på och gå i sin egen takt. Jag har några grejer som ska göras så klart, men annars ska jag bara njuta. Man gör det för sällan. Det sägs ju att vi 80-talister är otåliga och söker snabba resultat, och så kanske det är. Jag söker belöningar och snabba tllfredställelser, men samtidigt är jag rätt bra på att låta saker ligga. De förträngs med flit, eller glöms bort eftersom det dyker upp nåt annat som stjäl uppmärksamheten. Fast avslutade projekt tycker jag om. När man får knyta ihop säcken, vara nöjd med resultatet och gå vidare med något annat.
Njuta ska jag göra idag som sagt. Gå en lång promenad med Patrik i vagnen. Titta på smältande is i dammarna i stadsparken, känna solvärmen mot kinderna och bara vara allmänt nöjd med livet. Jag har mina dagar när det mesta känns skit, men jag har också mina dagar när jag bara känner mig genuint lycklig. De dagarna är jag dålig på att ta tillvara. På nåt vis känns det som om jag ofta inte uppskattar allt som faktiskt är bra, utan hänger upp mig på allt som skulle kunna bli bättre, eller som är rent ut sagt uselt.
Det ska bli min hemläxa under våren. Ta tillvara fina stunder och hämta energi från dem. Leva i nuet och sträva efter att känna så här oftare. Något jag försöker göra allt mer för att stärka min självkänsla är att erkänna för mig själv att jag tycker att jag gör saker bra, att jag har sidor jag är stolt över. Alla gånger kanske jag inte tror på mig själv, men om jag kan intala mig att jag är dålig på så mycket, då borde jag väl kunna intala mig att jag är bra också.
Idag ska jag vara extra bra på att få saker gjorda. I jobbansökningarna skriver jag att jag är driftig, så nu är det upp till bevis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar