05 mars 2012

Favoriter


Kokböcker var länge bara receptsamlingar för mig. Så är det säkert för många. Så var det väl tidigare också, kokböcker hade sitt syfte och det var att ge instruktioner till just matlagning och bakning. Enligt olika teman ibland, men det var ändå recepten som står i fokus.
Nu är det annorlunda. Var och varannan människa skriver kokböcker. Kaxiga bloggerskor som genom strikta dieter visserligen förlorar graviditetskilona, men också får förhöjda kolesterolvärden, före detta proffsboxare, romanförfattare, idrottspersonligheter och icke att förglömma alla kockar som gjort sig kända genom TV-rutan.
Har man inte skrivit minst en kokbok om man är lite halvkänd, ja då är man helt enkelt inte tillräckligt känd än.
Men då är det väl tur att det finns såna som jag, som gladeligen fyller bokhyllan med kokböcker, kanske inte så mycket för receptens skull som för bildernas och inspirationens skull. Jag gillar kokböcker med små personliga berättelser om olika recept, helst ska det vara lite lagom diffusa måttenheter som "efter smak", "en handfull" eller "en svätt".
Just de där kändiskokböckerna kanske jag inte suktar så mycket efter, de flesta känns rätt överskattade faktiskt. Jag har hittat min favoritkokboksförfattare, och jag samlar på mig så många av hennes böcker jag kan. Än saknas några godbitar, men samlingen börjar bli ganksa omfattande.
Bilden ovan är visserligen ganska otydlig, men att jag har en del böcker av Anna Bergenström går väl inte att missa. Om man följt mig i bloggvärlden ett tag så vet man att hon är en favorit. Annas Kakbok är alltid framme om det är bakning på gång, medan Annas Medelhavsmat oftast mest står för inspiration. Kärlek, oliver och timjan är skriven med hänsyn till både hälsa och miljö (råvaror efter säsong, och så ekologiskt och närodlat som möjligt) och Under Olivträdet är nog den jag anväder mest när det gäller matlagning. Den är indelad i kapitel efter råvaror. I ett kapitel innehåller alla recept kardemumma, i ett annat är det citrus och i ett tredje te. Mat från världens alla hörn, från klassisk husmanskost till thai.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar