14 maj 2012

Lördag på måndag

Jag har hela dagen inbillat mig att det är lördag. Jag har jobbat hela helgen, och även om jag varit arbetslös och hemma med Patrik så länge så är det liksom inpräntat att man är ledig på helgerna och jobbar i veckorna. Ändå har jag mest haft jobb som inte alls är bundna till traditionella arbetstider. Så idag är det lördag för mig. Riktigt skönt faktiskt. Även om jag trivs bra på jobbet är det så klart mysigare att vara hemma med David och Patrik. Lite öm här och där, muskler som jag inte visste att jag hade har fått kämpa med blomvagnar fyllda av pelargoner som ska flyttas, jag har dragit runt på pallar lastade med ett halvt ton jord. Man känner sig rätt stark när man lyckas få ett sånt lass i rullning kan jag säga. ;) Men det är ändå skönt att få av sig skyddsskor och arbetskläder och dra på en klänning och sätta sig på bussen för att åka hem. Att mötas av Patriks breda leende och ett högt "tatt!!" när man kommer hem gör liksom hela arbetsdagen värt slitet. Allt Patrik tycker om eller är intresserad av heter "tatt" för tillfället. Självklart är det i  första hand katten, men även jag, ankor, pusselbitar och vattendrag får heta "tatt".
Vi var ute på en promenad i lätt vårregn på eftermiddagen och såg vårens första snok simma i vattnet bredvid promenadvägen. Ovanligt sent. De brukar ligga i vägkanten och sola varma dagar, men ingen av oss har sett nån tidigare.

Men nu börjar det bli kväll. Film, te och kanske något gott att mumsa på. Det är ju ändå lördag. Eller måndag, menar jag så klart.

Inpspirerad av Elsa gör jag en veckoplanering:

Måndag: sovmorgon, Patrik-bus och promenad
Tisdag: baka kanelbullar (blev så otroligt sugen på nybakade kanelbullar idag), leka med Patrik och laga god mat.
Onsdag: Jobba, prata schema med Denis och förhoppningsvis hitta en dag när jag kan hälsa på Annis.
Torsdag Jobba, varuhuset är öppet 9-18 eftersom det är röd dag, jobbar hela dagen.
Fredag: Jobba
Lördag: Jobba
Söndag: Ledig. Hoppas på bra väder och att vi kan vara ute och leka hela familjen.

Kanske ser trist ut när det bara står "jobba" vissa dagar, men sanningen är den att jobbar jag t ex 9-18 (ganska normala tider) så åker jag kl 7.00 på morgonen och kommer hem strax innan kl 20.00. Det blir långa dagar, men det var jag medveten om när jag tog jobbet. Jag passar på att sticka och läsa på bussen. Jag får minst två timmar att sticka varje dag. Lyx! Att bara sitta och åka buss blir ju rätt trist, men man kan göra nåt kul av tiden också. Perfekt att sticka mindre projekt som vantar, mössor och sockor när man sitter där. Då kan jag ju ägna mig åt familjen när jag är hemma. Ironiskt nog så väntar David på att köra igång kvällens film medan jag sitter i soffan med datorn i knät och skriver det här. Kanske ska göra som jag skriver och helt enkelt ägna mig åt familjen nu när jag är ledig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar