29 juni 2012

Sommar när det är som bäst

Dagen innan midsommarafton. Utflykt med myr-invasion och korvgrillning. Fin glänta i storskogen, lagom soligt och varmt. På cykelavstånd från hemmet, men ändå ensligt och skönt. Och en porlande bäck i närheten. Patrik trivdes bra så länge han fick undersöka allt han såg och äta korvbröd, fruktsallad och andra smaskigheter. 



Patrik skrattade så han kiknade när jag stampade för att få bort hundratals myror från fötterna. Kul att nån tyckte det var roligt när de anföll... Men väljer man en grillplats fem meter från en stor myrstack så får man väl skylla sig själv...

(kanske en Dagens outfit? Jag i second hand-klänning och skor från Skopunkten, Patrik i ärvda kläder, hatt från Kapp Ahl och gröna Kotte-skor från Kavat.)

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Det är Unnarydsdräkten, en "gammal" småländsk dräkt med många olika detaljer, det finns till exempel både en sommar och en vintervariant. Jag tycker det är den "snyggaste" småländska dräkten, om man bortser från Värendsdräkten då, men där har jag ingen anknytning, däremot kom min farfar frän Jälluntofta socken som ligger granne med Unnaryd och har samma dräkt. Tyvärr har ju Småland allti varit fattigt, och det syns på dräkterna, det är inte så många häraden som har kompletta dräkter, och en del har inga alls, så man har fått hitta på, vilket man ju ägnade sig åt i början av 1900- talet när man tyckte det var kul med folkdräkter. Däremot kan jag ju inte säga att det är lätt att välja en så här gammal dräkt, för jag har redan, genom min konversation med dräktkonsulenten på museet, förstått att det är svårt att få tag i material, hon har till exempel rekomenderat mig att leta efter vissa saker på loppisar... då är det nog lättare att välja en nyare dräkt! Men visst är det kul! Och riktigt kul att det är så många olika tekniker involverade!

    SvaraRadera
  2. Jisses så han växer.
    Kan inte annat än skratta när jag tänker på hur han skrattar åt dig när du stampar myror, de är lättroade de små. :)

    SvaraRadera
  3. Ja det är ju absolut fördelen med en dräkt från dalarna! Jag har faktiskt dt lite i tankarna, för jag måste ha tag i tre saker som jag misstänker kan finnas uppe hos er, nämligen ett lintyg som kallas "skirduk", något slags glesvävt linnetyg och så eventuellt en sjal, det finns bevarade "rysstrasor" från Unnaryd som användes till dräkten, och det gjorde de ju också i dalarna, så jag tänker mig att kan kanske kan få tag i det där, samt kattun till sommarförklädet!
    Jag har en vän som kommer från Floda, och hennes dräkt är ju bara det vackraste som finns...
    Jag har gjort ett par vantar med påsöm med hennes dräktbroderier som förlaga, de ligger på bloggen!

    SvaraRadera